Försäljning per region, % | Procent |
---|---|
Europa | 48 |
Amerika | 34 |
Asien | 14 |
Övriga | 4 |
Detta är Billerud
Billerud erbjuder papper och förpackningsmaterial som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är ett världsledande företag inom pappers- och förpackningsprodukter av premiumkvalitet tillverkade av nyfiber. Vi har ett starkt engagemang för hållbarhet, kvalitet och kundvärde.
Nettoomsättning 2022 per region
Nettoomsättning 2022 per produktkategori
Försäljning per produktkategori, % | Procent |
---|---|
Grafiskt papper | 20 |
Vätskekartong | 20 |
Kraft- och specialpapper | 13 |
Containerboard | 13 |
Säckpapper | 9 |
Förpackningskartong | 8 |
Avsalumassa | 8 |
Övrigt | 9 |
Höjdpunkter
Stora steg framåt i linje med vår strategi
VD har ordet
Christoph Michalski, President and CEO
Globala trender
Våra mål
Målet är att nettoomsättningen ska öka med 3–4% per år. Detta mål överskreds med råge 2022 eftersom nettoomsättningen ökade med 63%, främst till följd av förvärvet av Verso. Den organiska och valutaneutrala omsättningstillväxten uppgick till 16%.
Målet är en EBITDA-marginal över 17%. Detta mål uppnåddes 2022 eftersom EBITDA-marginalen under året var 19%. Den förbättrade marginalen var främst ett resultat av högre försäljningspriser och en förbättrad produktmix.
Den räntebärande nettoskulden i relation till EBITDA ska understiga 2,5. Likviden från företrädesemissionen som genomfördes i juni 2022 användes till att återbetala lån, och skulden minskade ytterligare senare under året. I slutet av 2022 var kvoten 0,6, väl under målnivån.
Principen är en utdelning till aktieägarna på över 50% av årets resultat. Den föreslagna utdelningen för 2022 om SEK 7,50 per aktie, bestående av en ordinarie utdelning på SEK 5,50 och en extrautdelning på SEK 2,00, motsvarar 41% av årets resultat.
2022 års mål var att usläppen av fossil CO2 i tillverkningen i Europa skulle vara mindre än 28 kg/ton produkt. Målet uppnåddes då utfallet var 27,7 kg/ton produkt. Billeruds totala koldioxidavtryck ökade dock genom förvärvet av verksamheter i Nordamerika.
Antalet olyckor per miljon arbetade timmar (LTIFR) för koncernens anställda var 5,4 under 2022. Årsmålet på under 5 nåddes således inte. Det kommer att krävas ökade insatser för att öka säkerheten och vår målsättning är noll skador.
2022 var målet att över 78% av kunderna ska anse att Billerud hållbarhetsarbete skapar värde. För 2022, är vi över målet med 84%.
Undersökningen genomförs vartannat år.
Strategi och affärsmodell
En strategi för tillväxt inom förpackningar
Vår strategi ger en tydlig riktning för en lönsam och hållbar försäljningstillväxt. Sedan strategin först presenterades i november 2021 har flera stora framsteg gjorts. Under 2022 ökade Billeruds försäljning avsevärt, både organiskt och via förvärvet av Verso, och lönsamheten förbättrades. Expansionen till Nordamerika och våra strategiska val kommer att möjliggöra ytterligare lönsam tillväxt till 2030 och framåt.
Vår affärsmodell
Produktområden
Produktområde Board
Produktområde Paper
Hållbarhet
Områden där vi kan göra störst skillnad
Hållbarhet är kärnan i allt vi gör
Vårt hållbarhetsfundament
Vår ambition är att fortsätta den hållbara omställningen genom att maximera de positiva och minimera de negativa effekterna i hela vår värdekedja, med stöd från ett hållbarhetsfundament som baseras på de aspekter som är grundläggande för vårt hållbarhetsarbete.
Tack för att du läser!
Billeruds årsstämma 2023 kommer att äga rum i Stockholm den 24 maj klockan 15:00 på 7A Posthuset, Palmsalen i Stockholm.