Nettoomsättning fördelning | Procent |
---|---|
Produktområde Board | 57 |
Produktområde Paper | 32 |
Solutions och Övrigt | 11 |
Vi utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid
Ladda ned hela rapportenChristoph Michalski, VD och Koncernchef:
Nettoomsättning fördelning
EBITDA fördelning*
EBITDA fördelning | Procent |
---|---|
Produktområde Board | 64 |
Produktområde Paper | 36 |
*Koncernens EBITDA exklusive EBITDA för Solutions & Övrigt samt för valutasäkring mm.
Framtidens förpackningslösningar behöver vara klimatsmarta genom hela värdekedjan – från utvinning av råvara till återvinning. Vi fortsätter arbetet mot vår mission och ser att omvärldens hållbarhetsfokus bidrar till vår konkurrenskraft. Läs mer.
Våra mål
Det långsiktiga tillväxtmålet är 3–4% per år. För 2020 uppnåddes inte målet, främst på grund av utmanande marknadsvillkor. Nettoomsättningen minskade med 2%. Valutakurseffekter hade ingen väsentlig påverkan.
EBITDA-marginalmålet om 17% har inte uppnåtts under de senaste tre åren. Under denna period har resultatet påverkats negativt av den nya kartongmaskinen i Gruvön. Under 2020 påverkades lönsamheten även av lägre marknadspriser.
Avkastningen på sysselsatt kapital (ROCE) ska överstiga 13%. Målet har inte uppnåtts under de senaste tre åren, främst till följd av stora investeringar i Gruvöns bruk.
Den räntebärande nettoskulden i relation till EBITDA ska understiga 2,5. Målet uppnåddes 2020. Försäljningen av Bergvik Skog Öst under 2019 stärkte företagets finansiella ställning avsevärt.
Utdelningen ska uppgå till 50% av årets resultat. För 2020 föreslås en utdelning som överskrider målet. Den föreslagna utdelningen om SEK4,30 per aktie är samma belopp som utdelningarna för året 2018 och 2019.
Målet är att minska utsläppen av växthusgaser (Scope 1 och 2) med 59% till 2030. Utsläppen har minskat med 10% sedan basåret 2016.
2020 uppgick antalet olyckor per miljon arbetade timmar för anställda till 6,1 och målet för året uppfylldes inte. Under 2021 fortsätter arbetet med att minska antalet olyckor.
Målet är att över 77% av kunderna ska anse att Billerud hållbarhetsarbete skapar värde. Målet uppfylldes 2019 och undersökningen genomförs vartannat år.