Technical Service Manager till Karlsborg

Jobbeskrivning

Vi på Billerud tror att när vi har morgondagen i åtanke gör vi vårt bästa idag. Tack vare våra medarbetare är vi ett världsledande företag inom vår bransch av förnybara papper- och förpackningsmaterial. Vill du uppnå din fulla potential och bidra till en hållbar morgondag? Bli en del av oss!  

Vi söker nu en Technical Service Manager till Karlsborg, strax utanför Kalix i natursköna Norrbotten. Du kanske redan bor på orten eller funderar på att flytta till Kalix? Oavsett om du bor inom centralorten eller i någon av kommunens många levande byar får du här en unik närhet till allt från fritid, skärgård och skog, till människor, jobb och nöjen. Läs mer om Kalix här

Som Technical Service Manager kommer att tillhöra affärsområdet Paper, som tillverkar och säljer högpresterande kraft- och säckpapper. Rollen innebär att ge teknisk support och rådgivning till våra kunder och säljare samt ett nära samarbete med bruket i produktrelaterade frågor.

Som medarbetare hos oss kommer du att ha en bred och varierad roll där du fungerar som en viktig resurs för våra säljare och affärsutvecklare för säck- och påspapper samt det formbara FibreForm-pappret som alla produceras i Karlsborg.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:

  • Genomföra tekniska utredningar, hantera reklamationer och uppdatera produktspecifikationer
  • Bidra med teknisk rådgivning, hålla seminarier och genomföra kundbesök
  • Stötta säljteamet i affärs- & produktutvecklingsfrågor
  • Nära samarbete med operations i Karlsborg samt kollegor i Jakobstad och Skärblacka
  • Hålla kontakt med externa aktörer som maskinleverantörer, forskningsinstitut och branschorganisationer

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kommer att genomföra kundbesök inkluderande resor både inom och utom Europa med ca 60 resdagar per år.

Vi sätter Safety First! Hos oss på Billerud ansvarar vi alla för att bidra till en säker arbetsmiljö. Läs mer om vårt Safety First initiativ här

Kvalifikationer

För att lyckas i rollen som Technical Service Manager ser vi att du har:

  • Högskole- eller civilingenjörsexamen, gärna inom kemi eller teknik
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet från pappers- eller massaindustrin, eller liknande processindustri
  • Ytterligare språkkunskaper

Personliga egenskaper

Vi lägger stor vikt vid din personlighet. I din roll arbetar du med ett brett kontaktnät varav det krävs att du har en god förmåga att bygga relationer och har en flexibilitet att kunna arbeta i olika miljöer, allt från produktion till internationella miljöer. Du är kommunikativ i både tal och skrift och har ett genuint intresse för kunder och deras frågeställningar. Som person är du bra på att analysera och dra slutsatser samt är kreativ i din problemlösning.

Våra värderingar är viktiga för oss och vi tror att du som söker känner igen dig i våra värdeord: Vi värnar om varandra och Vi håller vad vi lovar.

Kontakta oss

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Mikael Peterson, Technical Service Director, tel 070-510 37 79.

Har du frågor kring rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Hanna Lundbäck, HR Business Partner på 0923–66205 eller hanna.lundback@billerud.com

Ansökningsinformation

Välkommen in med din ansökan senast 2025-04-21.

Billerud är en jämställd arbetsgivare. Vi omfamnar mångfald och är engagerade i att skapa en inkluderande miljö för alla anställda och kandidater. 

Varför oss? 

  • En spännande roll med stor variation och internationella kontakter
  • En möjlighet att bidra till en mer hållbar framtid
  • Utvecklings- & karriärmöjligheter med många kollegor att lära av
  • Prestationsbaserad bonus, tjänstepension och en rad olika förmåner enligt företagets policy
  • Möjlighet till hybridarbete enligt företagsstandard.  

Vår rekryteringsprocess innehåller intervjuer, rekryteringstester, referenstagning samt alkohol- & drogtest.

Vill du bidra till en hållbar framtid genom ditt arbete?

 

På Billerud arbetar vi målmedvetet för att minska vårt och våra kunders koldioxidavtryck genom att erbjuda högpresterande pappers- och förpackningsmaterial. Vi är nämligen övertygade om att de rätta lösningarna kan bli en viktig del i kampen mot klimatförändringarna. Det är därför vi ser det som vårt ansvar att möjliggöra de bästa förpackningsvalen, för en bättre morgondag.

Vår stolta historia inom skogs- och pappersindustrin sträcker sig mer än 150 år tillbaka i tiden. Sedan dess har vi utvecklats till det vi är idag: Ett världsledande företag med ett starkt engagemang för hållbarhet, kvalitet och kundvärde. Våra material är grunden till förpackningar och pappersprodukter som används av miljontals människor över hela världen, 24 timmar om dygnet, året runt.

Våra kunder finns i över 100 länder och vi förser dem med produkter från våra tre affärsområden Liquid Packaging Board, Paper och Paperboard. Vi har nio produktionsenheter i Sverige, USA och Finland och vi är ca 6000 medarbetare. Vi har en årlig omsättning på cirka SEK 41,2 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm. På Billerud sätter vi alltid säkerheten först, bryr oss om varandra, och håller det vi lovar.

Bli en del av att skapa framtidens hållbara förpackningar och driva meningsfull förändring för en bättre framtid

Se även

Här finns vi

Våra produktionsanläggningar är omgärdade av vackra skogar och vattendrag. Klicka här för att se var vi finns.

Karriärmöjligheter

Det finns många sätt att göra karriär på Billerud. Oavsett om du är ingenjör, tekniker, operatör, ekonom eller utvecklare. Läs mer här

Varför Billerud?

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och det är tack vare dem som vi är ett världsledande företag inom förnybart förpackningsmaterial.