Affärsnära Technical Service Manager till Billerud (Paper)
Jobbeskrivning
Vi på Billerud tror att när vi har morgondagen i åtanke gör vi vårt bästa idag. Tack vare våra medarbetare är vi ett världsledande företag inom vår bransch av förnybara papper- och förpackningsmaterial. Vill du uppnå din fulla potential och bidra till en hållbar morgondag? Bli en del av oss!
Technical Service Manager till Billerud – en produkt- och affärsnära roll i förpackningsindustrin
Vill du kombinera teknisk expertis med affärsutveckling och arbeta nära både kunder och interna specialister? Som Technical Service Manager (TSM) blir du en nyckelspelare i våra segmentsteam inom Papper.
I rollen som TSM är du kundens tekniska specialist och arbetar nära våra kunder inom livsmedels- och hygienförpackningar med utbildning och optimering av produktanvändning. Här får du en varierad och utvecklande roll med breda kontaktytor till säljare, affärsutvecklare, produktion och våra laboratorier. Samtidigt som du arbetar strategiskt för att förstå marknadens framtida behov och nya regelverk.
Som TSM är dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Hjälpa kunder att lösa tekniska utmaningar och optimera produktanvändning.
- Analysera branschtrender och förstå framtida regelverk för att proaktivt utveckla nya produktlösningar.
- Delta i innovationsprojekt tillsammans med kunder, förpackningsföretag och interna team för att skapa förpackningslösningar som möter marknadens behov.
- Träna och stötta både kunder och kollegor i tekniska frågor kopplade till våra produkter.
- Arbeta nära produktion och labb för att säkerställa hög kvalitet och hantera eventuella reklamationer.
Rollen utgår från vår produktionsenhet i Skärblacka och rapporterar till Technical Service Director MG, Business Area Paper. Resor förekommer i tjänsten.
Vi sätter Safety First! Hos oss på Billerud ansvarar vi alla för att bidra till en säker arbetsmiljö. Läs mer om vårt Safety First initiativ här.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen som Technical Service Manager tror vi att du har
- Ingenjörsutbildning eller teknisk erfarenhet från pappers-, förpacknings- eller närliggande industri.
- Erfarenhet av kundnära arbete, exempelvis teknisk support, affärsutveckling eller produktutveckling.
- Förmåga att analysera tekniska problem och driva lösningsorienterade samarbeten.
- Flytande svenska och engelska i tal och skrift.
- Meriterande är tidigare erfarenhet av förpackningsmaterial, produktionsprocesser eller regelverk kopplade till branschen.
Personliga egenskaper
Eftersom relationer är centralt i rollen som Technical Service Manager så behöver du vara lyhörd, förtroendeingivande och samarbetsorienterad. Du trivs med att omsätta tekniska insikter till praktiska lösningar och anpassar din kommunikation efter målgruppen. Du motiveras av en dynamisk miljö där du kombinerar operativa och strategiska frågor och har en stark drivkraft att utveckla både affären och din egen kompetens. Eftersom inget problem behöver vara det andra likt är du givetvis lösningsorienterad och arbetar strukturerat i rollens alla moment.
Våra värderingar är viktiga för oss och vi tror att du som söker känner igen dig i våra värdeord: Värna om varandra och vi håller det vi lovar.
Kontakta oss
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Peter Bergström, Technical Service Director MG, Business Area Paper, på peter.bergstrom@billerud.com. Vill du veta mer om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Julia Åkerlund, Talent Acquisition Partner, på julia.akerlund@billerud.com
Vi undanber oss förslag från externa rekryteringsleverantörer.
Ansökningsinformation
Välkommen med din ansökan senast 2025-02-21. Urval kan ske löpande i denna process.
Billerud är en jämställd arbetsgivare. Vi omfamnar mångfald och är engagerade i att skapa en inkluderande miljö för alla anställda och kandidater.
Varför oss?
- Bidra till Billeruds produktutveckling.
- Chans att jobba med kunder i Sverige och globalt.
- En möjlighet att bidra till en mer hållbar framtid
- Utvecklings- och karriärmöjligheter
- Prestationsbaserad bonus, tjänstepension och en rad olika förmåner enligt företagets policy.
- Möjlighet till hybridarbete enligt företagsstandard.
Vår rekryteringsprocess innehåller intervjuer, rekryteringstester, referenstagning & alkohol- & drogtest samt bakgrundskontroll.
Vill du bidra till en hållbar framtid genom ditt arbete?
På Billerud arbetar vi målmedvetet för att minska vårt och våra kunders koldioxidavtryck genom att erbjuda högpresterande pappers- och förpackningsmaterial. Vi är nämligen övertygade om att de rätta lösningarna kan bli en viktig del i kampen mot klimatförändringarna. Det är därför vi ser det som vårt ansvar att möjliggöra de bästa förpackningsvalen, för en bättre morgondag.
Vår stolta historia inom skogs- och pappersindustrin sträcker sig mer än 150 år tillbaka i tiden. Sedan dess har vi utvecklats till det vi är idag: Ett världsledande företag med ett starkt engagemang för hållbarhet, kvalitet och kundvärde. Våra material är grunden till förpackningar och pappersprodukter som används av miljontals människor över hela världen, 24 timmar om dygnet, året runt.
Våra kunder finns i över 100 länder och vi förser dem med produkter från våra tre affärsområden Liquid Packaging Board, Paper och Paperboard. Vi har nio produktionsenheter i Sverige, USA och Finland och vi är ca 6000 medarbetare. Vi har en årlig omsättning på cirka SEK 41,2 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm. På Billerud sätter vi alltid säkerheten först, bryr oss om varandra, och håller det vi lovar.