Nyhet
10 nov 2017, 9:00 CET

Smart popup-förpackning för armbandsur vinner PIDA Tyskland 2017

Vinsten i BillerudKorsnäs designtävling PIDA Tyskland, går i år till ett team från Mediehögskolan i Stuttgart. Studenterna har lyckats skapa en hållbar, smart och snygg förpackningslösning för armbandsur och andra lyxartiklar, under namnet WatchOut.

 

BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award (PIDA), firar i år tolv år som internationell tävling. Årets utmaning utgår från BillerudKorsnäs egna mission, ”Challenge conventional packaging for a sustainable future”, och går i korthet ut på att ta fram en nyskapande förpackning som står ut i butikshyllan, har ett ökat kundvärde och samtidigt tar ansvar för miljön.

Tidigare under året har svenska och franska PIDA genomförts i Stockholm respektive Paris och igår på ett evenemang i Stuttgart presenterades vinnaren av tyska PIDA.

Vinnare alla kategorier - WhatchOut

Det vinnande bidraget WhatchOut som har utvecklats av Andra Frair, Ellen Vieth, Jessica Raich och Marina Hochstrasser från Mediehögskolan i Stuttgart är en är en hållbar popup-förpackning med naturtema och överraskningseffekt för armbandsur och andra lyxartiklar.

Vinnare ”Alla kategorier” blev bidraget WhatchOut av Andra Frair, Ellen Vieth, Jessica Raich och Marina Hochstrasser från Mediehögskolan i Stuttgart.

Juryns motivering lyder:

”I "Watch out" är samtliga krav i briefen perfekt matchade. Substitutionen av en plastlåda med en kreativ kartonglösning med en enkel men funktionell produktpresentation, utvecklad med tydlig grafisk design och bra produktskydd - och allt detta utan överpackning. Totalt en mycket smart och hållbar lösning.”

Förutom totalvinnaren utsågs även vinnare i följande kategorier:

Hållbarhet Vinnare blev ”Interdent”, en miljövänlig förpackningslösning för interdentalborstar, av Eva-Marie Frank, Sebastian Spörer, Vanessa Hoffer och Gabriel-Marius Popescu från Mediehögskolan i Stuttgart med motiveringen: I "Interdent" förpackas produkterna med ett minimum av kartongmaterial på ett attraktivt och konsumentvänligt sätt. Så lite som möjligt - med en smart strukturell och grafisk design.

Bästa innovationsnivå Vinnare blev ”The ShellBox”, en förpackningslösning som förenar öppnande, återförslutning och återanvinning av pistagenötter, av Ramona Rabl, Leonie Strohbeck, Jessica Hofmann, Antonia Krapf och Caroline Jaap från Högskolan för tillämpad vetenskap i München, med motiveringen: "The ShellBox" imponerade juryn med sina mycket sofistikerade funktionella mekanismer. I konceptet integreras två fack med flexibla volymer för att ge konsumenten en plats för t.ex. pistagenötskal eller annat avfall på ett mycket smart sätt. En helt ny förpackningsstil med en hög grad av bekvämlighet.

Hyllpåverkan Vinnare blev ”ReMove”, en limlös kartongkonstruktion med inbyggt handtag designad för att i så hög grad som möjligt eliminera plast vid förpackning av exotiska frukter, av Hagen Neugebauer och Jürgen Schuster från Högskolan för tillämpad vetenskap HTWK i Leipzig, med motiveringen: "Remove" övertygade juryn i kategorin "hyllpåverkan" eftersom idén och förverkligandet av en helt kartongbaserad handväska för exklusiva frukter, med en formgjuten struktur som gör en påse till ett artificiellt hyllobjekt, var mycket imponerande genomfört och i detta produktsegment helt oväntat.

Juryn för PIDA Tyskland bestod av flera namnkunniga branschspeciallister: Sven von Känel (Primavera), Thomas Reissig (Verdesoft), Nina Hornung (Pack n‘ Design), Sabin Bara (Ricola), Veit Eberhardt (Edelmann), Klaus Viergutz (MPS), Andreas Schabert (Brandpack), Maren Krieg (Stabilo), Stephan Bestehorn (rlc), Sandra Tennemann (Packaging Circus), Tom Sefrin (Roche Pharma), Laura Haberkorn (Look&Like), Jörg Storneke(BillerudKorsnäs) och Lena Dahlberg (BillerudKorsnäs).

För pressbilder och mer information om de olika bidragen, klicka här. 

Om PIDA

BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award (PIDA), arrangerats årligen sedan 2005 i samarbete med ledande högskolor och universitet i Frankrike, Tyskland och Sverige. Målet med tävlingen är att sätta förpackningen i centrum och visa hur betydelsefulla förpackningar är för såväl produkt som för miljö. Varje år deltar omkring 200 designstudenter där tävlingen är en integrerad del i utbildningen. Läs mer om PIDA här eller följ PIDA på facebook.