Nytt kommunikationskoncept accentuerar BillerudKorsnäs som förändringsambassadör
Förändring börjar ofta med en fråga. Det tar BillerudKorsnäs fasta på i nya kommunikationskonceptet ”What if?”, med ambitionen att inspirera fler att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid.
BillerudKorsnäs mission, att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid utgår från att innovativa och hållbara förpackningslösningar har en viktig roll att spela i att bidra med lösningar på några av de utmaningar som världen nu ställer oss alla inför. Genom kommunikationskonceptet What If? byts klassisk produktplacering ut mot öppna frågor som inbjuder till eftertanke och dialog.
– För att bidra till en hållbar framtid räcker det inte för BillerudKorsnäs att enbart vara kundcentrerat. Vi måste samarbeta och bygga vår verksamhet på ett planet-centrerat sätt och förstå de långsiktiga konsekvenserna av vår och våra kunders verksamhet. Med ”What if?” riktar vi oss till alla som vill vara med och göra skillnad. Att åstadkomma förändring kräver i grunden dialog och samarbete sprunget ur ett ifrågasättande av gängse metoder, principer och realiteter. Vi tror att fiberbaserade förpackningsmaterial och lösningar kan bidra till en hållbar framtid. Men vi har inte alla svar. Därför är det viktigt att ställa de rätta frågorna. Detta är vårt sätt att interagera med våra kunder och få dem att bli del av vår strävan, säger Johan Dyrendahl, director communication på BillerudKorsnäs.
Konceptet What if? bygger på en ny varumärkesplattform som är utvecklad av BillerudKorsnäs i samarbete med varumärkesbyrån Grow och kommer från och med idag att synas i företagets marknadsföring, rekrytering, broschyrer, webbsidor, banners, sociala kanaler, utställningar och mässor samt på kontor runt om i världen.
- D-Sack - säckinnovation i samarbete med franska LafargeHolcim
- Paper Bottle - utvecklingsprojekt i samarbete med danska ecoXpac
- Matsvinnet - en global utmaning där förpackningar kan bli en dellösning