Pressmeddelande
11 maj 2023, 8:00 CET

Billerud lanserar pappersomslag för toalett- och hushållspapper - förnybar, återvinningsbar och biologiskt nedbrytbar

Billerud lanserar ett maskinglättat kraftpapper särskilt framtaget för omslag till toalett- och hushållspappersrullar. Den nya produkten träffar mitt i prick vad gäller hållbarhet. Den är både förnybar, återvinningsbar och biologiskt nedbrytbar. Samtidigt klarar pappret tuff logistik och hantering lika bra som traditionell, oljebaserad PE-plast.

­­Toalett- och hushållspappersrullar konsumeras i enorma mängder varje dag. För varumärkesägare skulle ett byte av ytterförpackning från plast till papper betyda kraftigt förbättrad miljömässig hållbarhet. Men också att man äntligen kan möta högljudda konsumentkrav.

En Ipsos Global-undersökning med 20 000 konsumenter (2021) visar att tre av fyra konsumenter vill göra sig av med engångsplaster. Billeruds nya produkt kan bli ett verktyg som minskar klyftan mellan varumärken och konsumenter.

Ett attraktivt, starkt papper

Miljömässig hållbarhet och minskat koldioxidavtryck är omedelbara styrkor, men nyheten har ännu ett äss i rockärmen. Papprets vita, långa, mjuka jungfrufibrer ger extremt goda tryckegenskaper. Här finns helt nya möjligheter att få förpackningen att sticka ut i butik.

Den nya förpackningen klarar också tuffa förhållanden i logistikkedjan ända in i butik. Så kallade ”drop tests” – falltester – visar att det nya pappret, tack vare mjuka jungfrufibrer, har lika stor motståndskraft som PE-plast. Papprets maskinglättade yta är extremt slät, vilket möjliggör mycket stark förslutningsförmåga, s k ”sealing”. Utöver lägre skaderisk för toa- och hushållsrullarna är det nya förpackningsmaterialet så starkt att det kan göras extra tunt, vilket minskar förpackningsvikten och sparar resurser i alla led.

–  Den här papperslösningen gör det enkelt för varumärkesägare att byta från plast- till pappersförpackning utan att kompromissa med prestanda. Det skapar nya möjligheter till en bättre affär för kunderna att möta konsumentefterfrågan med förnybara, innovativa applikationer, säger Danevert Åsbrink, Senior Director Product Management på Billerud

Billerud kan hjälpa varumärkesägare genom hela processen att byta till vår nya förpackning. Från prototyp och konvertering till produktlansering har Billerud expertis som snabbt kan få vilket varumärke som helst att bli pionjär på sin marknad.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Therese Westerudd, Director Marketing, Billerud, +46 8 553 335 35
Billeruds Presstjänst, +46 920 24 04 91