- Konsument och Lyxvaror
- Artikel
Botar föräldrars ”förpackningsraseri” en leksak i taget
Vi har alla upplevt det. Sonen, dottern eller syskonbarnet håller på att öppna en födelsedagspresent när något märkligt plötsligt händer. Lyckan över att få en ny leksak förbyts i fruktansvärd frustration över leksakens förpackning. Fenomenet har till och med ett namn – ”förpackningsraseri”.
Läs vidare för att ta reda på hur det brittiska varuhuset Marks & Spencer i samarbete med BillerudKorsnäs sätter stopp för det här vanliga irritationsmomentet.
Att få bort buntband av plast och metall från leksaksförpackningar kan reta gallfeber på vem som helst. Ändå är det inget illvilligt skämt. Alla buntband finns där av en anledning. De garanterar större säkerhet och skydd och ger konsumenterna en bättre upplevelse av varan på hyllan.
Det ledande brittiska varuhuset Marks & Spencer förstod sina kunders frustration och bestämde sig för att hitta ett annat sätt att garantera varornas säkerhet och visa lika mycket av dem – utan krångel.
”Att få ut leksaker ur deras förpackningar kan vara mycket frustrerande för konsumenterna – det är något jag själv tycker är oerhört irriterande – och under de senaste 1,5 åren har vi arbetat hårt för att hitta en lösning.”
Paula Chin, Senior Packaging Technologist, General Merchandise, Marks & Spencer
Utmaningen var att hitta ett material som är enkelt att ta bort och lika starkt som traditionella buntband. Man såg också en möjlighet att göra förpackningen mer miljöanpassad. Tillsammans med ett team på Design Futures, en del av Sheffield Hallam University i Storbritannien, upptäckte de FibreForm från BillerudKorsnäs och strax därefter utvecklade de idén om ett buntband av papper.
”Vårt fokus är innovation, så det är särskilt spännande att uppmärksammas av industrin på det här sättet. FibreForm från BillerudKorsnäs är ett exceptionellt starkt papper. Under de senaste tre åren har vi arbetat med att visa upp papperskvaliteten genom att ta fram innovativa lösningar som man tidigare inte kunde skapa av papper. Att arbeta med ett nytt material är alltid spännande. Det ger designers chansen att tänja på gränser och ta fram verkligt innovativ design.”
John Kirkby, Creative Director, Design Futures
FibreForm är starkt eftersom det tillverkas av ren nyfiber. Och materialets unika konstruktion ger det en viss tänjbarhet. Dessa två faktorer gör FibreForm tillräckligt stabilt för att omsluta produkter, med liten risk att gå sönder.
”Inga fler olyckor när man försöker skära av buntband av plast och metall på födelsedagar, och inga fler frustrerande barn som väntar på att leka med sina nya leksaker.”
Roger Wright, Head of Technical Packaging, General Merchandise, Marks & Spencer
It’s no coincidence that M&S and BillerudKorsnäs found each other. The people at M&S had the foresight and determination to challenge the accepted standard; to find a solution that makes things easier for their customers and the environment. A bright idea and an ideology that aligns perfectly with the mission of BillerudKorsnäs to challenge conventional packaging for a sustainable future.