- Konsument och Lyxvaror
Isso - utmanar traditionerna inom konfektyrbranschen
Män brukar inte ge godsaker i present till andra män. Särskilt inte innan de ska gå på fotboll eller ut och roa sig. Men det finns en designer i Berlin som tror att detta går att ändra på med rätt produkt!
Kärlek, födelsedagar, krya-på-dig-önskningar, firande av bröllop och nyfödda är de huvudteman som godispresenter förknippas med. Berlindesignern Katrin Warneke ville göra någonting annorlunda. ”Jag ville ta fram nya teman och skapa fler tillfällen att ge presenter och hyllningar”, säger hon. Så Warneke antog en ny utmaning – konfektyr för män. ”Jag ville ge det hela en touch av ironi. Men om det finns män som tar detta mer allvarligt så har jag inget emot det heller”, fortsätter hon.
Under projektet hos den inhemska konfektyrkedjan Hussel, föreslog Warneke att produktserien skulle kallas isso – ett typiskt manligt tyskt uttryck som betyder ungefär ”Så som jag beskrivit det hela är så som det är, punkt slut.” Eller helt enkelt: ”Det är så det är”. (”Es ist so”.) Warneke överförde sina idéer till logon, där den noshörningsformade silhuetten ska symbolisera ”ett tufft yttre med ett mjukare inre”, men som många män snarare kan associera med en tendens att undanröja allt som dyker upp i deras väg. Var och en av de sex produkterna i isso-serien har sitt eget namn. ”Kanske ger du en ask Respekt till någon som du tycker har löst ett problem på ett bra sätt. Eller kanske vill du ge Yeah! till någon innan du går ut för att roa dig”, säger Werneke.
De nya idéerna krävde en ny förpackning och Warneke bestämde sig för en enkel förpackningskartong med ett snedskuret tryckt omslag. ”Formen och storleken påminner om en DVD-box så att du kan lägga ditt godis på byrån utan att behöva dela med dig till andra”, förklarar hon. Förpackningstillverkaren Richard Bretschneider konstruerade en box av BillerudKorsnäs Light med ihåliga väggar med den obestrukna sidan vänd utåt och den bestrukna sidan till omslaget. ”Vi använde en ganska lätt kartong med en ytvikt på 250 g/m2 som var mycket stabil. I vanliga fall måste vi använda ett tyngre material”, berättar säljrepresentanten Oliver Schrutt.
Men kartongen bjöd också på några utmaningar. ”Varumärkesnamnet är präglat i bronsfärg på det obehandlade kartongpapperet och vi testade flera olika trycktekniker och temperaturer för att få exakt det resultat vi ville”, säger Schrutt. Omslagspapperet för de flesta av artiklarna är mörkblått med produktnamnet i en ljus kontrasterande färg. ”Det är inte lätt att få fram en sådan jämn och mjuk finish på en sådan stor yta. Vi behövde experimentera en stund innan vi fick fram ljusa färger som inte bleknade och som inte påverkade innehållet”, säger Schrutt.
En av de saker som Warneke gillar när det gäller obestruken kartong är att det kan vara oförutsägbart. ”Det blir något mörkare när det inte täcks över av omslaget. Det finns de som skulle bli störda av detta, men jag menar att det passar in på varumärkets slogan ”Det är så det är” – det ska inte vara för perfekt”, menar Warneke. För henne är nyckeln till att få ett varumärke som lever att man kan sammanföra kontrasterande uttryck som till exempel samspelet mellan bestruken och obestruken kartong. Sedan förstärks denna effekt av det faktum att det blå bläcket förändrar sig med hänsyn till om det trycks på en bestruken eller obestruken kartong: inte för perfekt men övertygande – på samma sätt som en man.