- Artikel
MAM - Ett prisbelönt samarbete
För en tillverkare av nappar och nappflaskor ställs extra hårda krav på produkternas förpackningar. Med sin extrema formbarhet och möjlighet till kreativ design var BillerudKorsnäs White lösningen för den supertunna nappen MAM Perfect.
"Det är framför allt BillerudKorsnäs förmåga att utveckla förpackningsmaterial och bistå med råd och tester vad gäller nya konstruktioner som är grunden för vårt samarbete", säger Dietmar Rainprecht, utvecklingschef för förpackningar vid MAM.
För österrikiska MAM, en av världens största tillverkare av nappar och nappflaskor, är förpackningen av företagets produkter mycket mer än enbart en fråga om förpackning för transport. De är även viktiga bärare av budskap som ständigt måste utvecklas för att form, konstruktion och grafisk design ska samverka på bästa sätt.
– Att skapa en unik förpackning kräver att man har möjligheter att diskutera utvecklingsfrågor med de som har kunskap och för oss är det BillerudKorsnäs.
Konkret har samarbetet inneburit att BillerudKorsnäs tillsammans med MAM tagit fram förpackningen för MAM Perfect, en napp med en supertunn och flexibel sug del. Med sin extrema formbarhet och möjlighet till kreativa designlösningar var BillerudKorsnäs White helt rätt för MAM Perfect. Förpackningen exponerar den tunna nappen, samtidigt som den klarar alla hårda krav som ställs kring sterilitet och transportförpackningar.
– I slutändan måste alltid produkten, nappen eller nappflaskan, vara stjärnan. Men det är inte möjligt att göra det utan en riktigt bra förpackning. Förpackningen ger möjlighet att differentiera inom produktlinjen och även gentemot konkurrenters produkter, konstaterar Dietmar Rainprecht.
Optimeringen av förpackningen
MAM säljer varje år cirka 50 miljoner nappar och nappflaskor över hela världen med USA och Europa som viktiga huvudmarknader. Produktionen sker i Ungern och Thailand, medan utvecklingen av produkterna och förpackningarna sker vid bolagets utvecklings kontor i österrikiska Siegendorf. Det är där som Dietmar Rainprecht och hans kollegor, tillsammans med bland annat BillerudKorsnäs, arbetar med att ständigt utveckla förpackningarna. Just samarbetet kring MAM Perfect har inte bara handlat om att ge ett stöd i optimeringen av förpackningen utan BillerudKorsnäs har även bistått med stöd i tekniska detaljer kring förpackningen och design.
– Vi försöker alltid involvera våra leverantörer och samarbetspartners i våra processer, det skapar ett mervärde för alla, säger Dietmar Rainprecht.
Det utvecklingsarbete som MAM och BillerudKorsnäs gjort tillsammans har också inneburit att utmärkelsen Universal Design Award 2012 tilldelats förpackningslösningen för MAM Perfect, ett bevis för innovativ design och funktionalitet.
– För att vara framgångsrik på den globala marknaden måste man vara unik, både vad det gäller produkt och förpackning och MAM Perfect är ett bra exempel på den kombinationen, avslutar Dietmar Rainprecht.