- Konsument och Lyxvaror
- Artikel
En vinnande strategi
Smurfit Kappa i Storbritannien höjer ribban för förpackningar av wellpapp och kammar hem rader av prestigefyllda branschpriser.
Wellpapp handlar inte längre om bruna kartonger. Materialet har i stället utvecklats till ett miljövänligt alternativ som stärker varumärket och sänker kostnaderna.
Smurfit Kappa, ett ledande företag inom wellpappförpackningar, satsar på grafisk formgivning som får varan att sticka ut på hyllan. Under namnet Smurfit Kappa Print Vision leder tre av företagets brittiska fabriker utvecklingen inom preprint- och postprintteknik.
BillerudKorsnäs är ensam leverantör av kraftliner till Smurfit Kappas fabriker för sheet feeding.
– Vi är specialiserade på tryckmarknadens exklusiva segment och sätter ribban högt för pre- och postprint. Det kan vi bara göra om vi har en bra bestruken liner och det är här BillerudKorsnäs kommer in, säger John McAllister, chef för Smurfit Kappa Print Division.
Innovation var ledordet för Smurfit Kappas senaste uppdrag med Korsnäs Decor vid utvecklingen av Bacardi Breezer Cool Box. Förpackningen kom på första plats i kategorin Corrugated Post-Print när tävlingen FlexoTech International Print & Innovations Awards nyligen avgjordes. Så utgjorde den också lösningen på flera stora tekniska utmaningar. Förpackningen skulle dels vara stark nog att klara transporten av Bacardi Breezer-flaskorna, dels vara så fuktstark så att flaskorna kan kylas med is.
Smurfit Kappa valde BillerudKorsnäs Decor och en 150-grams B-flute för att undvika laminat med vax eller poly-etenplast på kartongens insida. Kartongen skulle på så sätt bli betydligt mer miljövänlig. På grund av sin vågiga struktur är B-flute normalt svår att trycka på, medan Decor med sin stabilitet ger en jämn och högkvalitativ tryckyta. Efter noggranna tester stod det också klart att linern inte förstördes av is.
– Vi tog fram en prototyp för att verifiera våra matematiska uträkningar. Förpackningen klarade en tvådagars vattentest utan att kollapsa. Det är Decor på förpackningens insida som gör den så fuktstark, förklarar Smurfit Kappa Print Visions säljchef Paul Cahill.
BillerudKorsnäs miljömedvetenhet överensstämde med Bacardis krav på hållbarhet – Det var viktigt att materialet skulle vara förnybart och FSC-godkänt. Bacardi har höga krav på att materialinköpen ska vara etiskt riktiga, och BillerudKorsnäs grundliga miljörevisioner innebar att de kraven kunde uppfyllas, säger Cahill.
Smurfit Kappa har även tidigare tagit vara på Decors höga styrka och tryckbarhet i ett projekt för det brittiska bryggeriet Frederic Robinson Ltd. Genom att ta fram en presentförpackning med ”träkänsla” för ölet Old Tom kunde man sänka kostnaderna för förpackningen samtidigt som produkten ökade i attraktionskraft.
Ursprungligen förpackades de två flaskorna och specialglaset i en låda av trä som var dyr att tillverka.
– Med förpackningen av wellpapp blev kostnaderna per enhet avsevärt lägre. Det innebär att vi kan slå oss in på andra marknader och vända oss till ledande återförsäljare, säger John Robinson, inköpare på Frederic Robinson.
Smurfit Kappa använde sig av sin breda erfarenhet inom förpackningskonstruktion och vände på kartongen. Flaskorna och glaset fästes stadigt med hjälp av den övre och undre fliken. Förpackningen som kallas Wrong Way Box kan också levereras platt, vilket minskar lagerkostnaderna.
– Tack vare kvaliteten på Decor i kombination med vår kapacitet vad gäller flexotryck, artwork och repro gör förpackningen rättvisa åt varumärket Old Tom, säger Paul Cahill.
Presentförpackningen har vunnit priser både vid årets UK Packaging Awards och förra årets upplaga av European Flexographic Industry Association (EFIA) Awards
UK Packaging Awards
Tävlingen UK Packaging Awards hålls en gång om året och uppmärksammar alla led i förpackningskedjan. Tävlingen består av 20 kategorier, som belönar förpackningskvalitet, enhetlighet, strategi, ekonomi och miljöhänsyn. Tävlingen organiseras av den brittiska branschtidningen Packaging News. Juryn består av oberoende inköpare, specifikationsansvariga och rådgivare.
Materialet: BillerudKorsnäs Decor 170 gsm lättbestruken white top kraftliner.
Decor är en lättbestruken liner tillverkad av 100 procent nya, färska fibrer. Den är stark och ger en jämn tryckyta. BillerudKorsnäs Decor används för produkter som behöver förpackas i stark och stabil wellpapp med bra tryckyta och visuell attraktionskraft. Den finns i ytvikter från 120 gsm till 170 gsm.