Extrem kyla utmanande för skogsbruket
Vinterns tjäle skapar fina förutsättningar för skogsbruk samtidigt som kyla och snö kan vara besvärligt för den som ska arbeta i skogen.
En kall vinter är i grunden positiv för skogsbruket. När tjälen har satt sig får marken en god bärighet som gör det möjligt att ta sig fram med tunga maskiner även på trakter som är känsliga och blöta övriga delar av året.
– Det som kan ställa till problem är när kylan blir extrem, när det börjar krypa ner mot 25–30 minusgrader fungerar skogsmaskinerna sämre och de kan till och med gå sönder, säger Ola Hallberg, produktionschef på Billerud.
Skogsmaskinerna påverkas på flera sätt vid stark kyla, till exempel kan diesel och hydraulolja bli trögflytande vid låga temperaturer vilket påverkar prestanda och metallen blir skör och spröd. Extrem kyla skapar också en mer utsatt arbetsmiljö.
– Denna vinter har vi haft mera snö och lite kallare än normalt i södra och mellersta Sverige. I Norrland är det vanligare med några sådana perioder varje vinter, säger Ola. Det är givetvis negativt för alla inblandade, planerade åtgärder förskjuts framåt och vi tappar produktionstakt. Men vi försöker att komma ikapp, till exempel arbeta flera skift eller genom att köra på helgerna.
Även skogsvården kan påverkas, den tidiga kylan i höstas gjorde att vissa markberedningar inte hanns med vilket skapar ledtider när efterföljande åtgärder i skogen ska genomföras. Mycket snö ställer också till problem både för skogsvård och avverkning.
– Mycket snö påverkar helt klart produktiviteten. Maskinerna får svårt att ta sig fram, det kan bli dålig sikt när snö faller från träden, stubbhöjden riskerar att påverkas vid avverkning och det är svårt att till exempel grotskota. Det optimala för skogsavverkning på vintern är ett stabilt väder med minusgrader och ingen snö, säger Ola. Men vi försöker planera skogsbruket till de platser där vi vet att förhållandena är goda.
Väderväxlingar problem för transporter
En av Billeruds samarbetspartners är Ohlsén Logistik AB, med säte i Björklinge utanför Uppsala. Åkeriverksamheten sysselsätter omkring 100 bilar och här är Christian Jacobsson en av transportledarna. Han menar att när tunga transporter ska köras i skogen är kylan i första hand positiv, tjälen ger frusna och stabila vägar. Men vintervädret kan också ställa till problem.
– Det har inte varit många dagar med stabilt väder denna vinter utan vi har haft stora väderväxlingar i temperatur och mycket snö i vårt verksamhetsområde. Det har gjort att vi fått ställa in eller planera om en del transporter. Vi måste hålla oss på de vägar som är plogade och sandade men vägens skick kan skifta snabbt när vädret växlar. Det längre tid att köra vintertid och risken för olyckor är större.
Som extra säkerhet är lastbilarna utrustade med kättingar till ett styr- och drivhjul.
– Efter ett överraskande väderomslag kan man behöva lägga på en kätting på hjulet som hjälper till att hålla bilen kvar på skogsvägen.
Extrem kyla kan ställa till det även för åkerierna.
– När det sjunker till minus 20–25 grader går allt långsammare, hydrauloljan som driver bilens timmerkran och vagnens skjutbord blir trög, det tar längre tid att lasta virke och bilarna blir trögstartade. Det bildas mycket is på lastbilarna som är svår att få bort, vilket gör att de kan köra runt med en stor mängd onödig vikt och därmed kan lasta mindre virke. Vi kanske inte behöver ställa in transporter på grund av kyla men skogsmaskinerna går sämre. Det krävs helt enkelt en större kapacitet på vintern för att transportera samma mängd virke som på sommaren, säger Christian och fortsätter:
– Man ska också komma ihåg att förhållandena under vintern ställer högre krav på chaufförerna. I år har det varit stora temperaturvariationer vilket gett problem med extrem halka. Vid mycket snö är det större risk att köra fast och när travarna är översnöade är det svårt att se skillnad på sortimenten. Och mörkret gör att man blir trött fortare. Det innebär helt enkelt en större anspänning att jobba vintertid.