Forskning på fossilfria transporter
Vilka lösningar är bäst för att uppnå fossilfria transporter inom skogsindustrin? Det undersöks för närvarande i ett tvåårigt forskningsprojekt.
Ambitionen är att öka taken i skogsindustrins omställning till fossilfria transporter.
– På Billerud vill vi förbättra vår förståelse för vilket fossilfritt alternativ som passar bäst för olika vägtransporter så att vi kan ställa rätt krav på våra transportörer, säger Anna Ahlgren, transportchef på Billerud Skog.
Projektet studerar tre olika typer av transportsträckor; från skogsbilväg till industri, från virkesterminal till industri och interna transporter inom en industri. Byte av fossila drivmedel till biodrivmedel, elektrifiering och autonoma fordon jämförs.
– Vi vill se vilka fossilfria lösningar som är praktiskt genomförbara och kostnadseffektiva för att nå målet med fossilfria transportupplägg, säger Anna. Till exempel kanske elfordon passar bäst internt på industriområdet medan andra längre sträckor ska köras på biodiesel.
I dag står skogsindustrins transporter av biomassa och färdigvara för cirka 25 procent av lastbilstransporterna i Sverige. Syftet med projektet är att komma fram till vilka nya system och kombinationer av tekniker som bör prövas i konkreta demonstrationsprojekt för att accelerera omställningen till fossilfria transporter i skogssektorn.
– Till exempel deltar start-upen Einride för att bidra med sin erfarenhet och kunskap kring elektriska och självkörande fordon, säger Anna.
Projektet går under benämningen ”Accelererad omställning till fossilfria transporter i skogssektorn”. Det finansieras av Trafikverket och leds av Skogforsk och Stockholm Environment Institute i samarbete med Billerud, SCA, Södra och Sveaskog.